الگوريتم دزد دريايي گوگل چيست؟
الگوريتم دزد دريايي گوگل
الگوريتم دزد دريايي گوگل يا همان Google Pirate نام يكي آپديت هاي الگوريتم موتور جستجوي گوگل است كه در آگوست سال 2012 با هدف جريمه كردن و يا زير آوردن رنك سايتهايي كه از آنها شكايت شده و قوانين كپي رايت را نقض كرده اند انجام شد .
نام اين به روز الگوريتم گوگل در بالا Emanuel Update بود كه در حقيقت از نام يكي افراد بانفوذ در هاليوود در آن مستعمل بود كه در سميناري از واژه و كلمه دزد دريايي براي دزديده شدن محتوا استعمال كرده بود . گوگل پس از مدتي براي بيشتر قابل فهم و شعور بودن نام آپ تو ديت , آن نام را به دزد دريايي گوگل تغيير و تحول بخشيد .
جهت باصرفه سازي براي موتورهاي جستجو يا باصرفه سازي سايت , پيشنهاد ميشود كه از محتواي جديد و غير تكراري و موثر براي كاربران به كارگيري نمائيد و در صورت استعمال از محتواي ديگر افراد بدون كسب اجازه از آنها , ممكن است با جريمه گوگل مواجه شويد .
در ماه گذشته يعني جولاي 2016 , بيشتراز 88 ميليون خواهش درباره با وب سايت هاي ناقض قانون كپي رايت براي گوگل ارسال شده است . تعداد ارسال درخواست حذف URL از ايندكس گوگل در هر هفته از سال 2011 تا كنون در نمودار تحت نشان داده شده است . به عبارت ديگر در ماه گذشته در هر دقيقه تعداد 2037 خواهش حذف URL به گوگل ارسال شده است .
بيشترين تاثير آپ تو ديت دزد دريايي در زمينهي سايتهايي بود كه براي اشتراك گذاري فولدر ساخت شده بودند و بررسي زيادي راجع به نسخه برداري رايت بر روي آنها فقدان . سايتهاي بسياري بودند كه بيش از 50 درصد از صفحاتشان از ايندكس گوگل حذف شد كه پرچم دار آنان , سايت 4shared . com با حذف بيش تر از 42 ميليون برگه از ايندكس گوگل است .
الگوريتم دزد دريايي يك بار ديگر در اكتبر 2014 با نام Google Pirate 2 به روز شد تا گوگل بتواند وبسايت هاي ناقض قانون نسخه برداري رايت را با دقت بيشتري شناسايي و جريمه كند .
الگوريتم دزدان دريايي گوگل چهگونه با دزدي محتوا رويا رويي ميكند؟
يك درياي بزرگ را در حيث بگيريد . دراين دريا , كشتيهاي مسافربري , اتوبار , تجاري و . . . متمايز روي سطح آب شناورند . هر مورد از اين كشتيها براي اينكه بتوانند در حوزه فعاليت خودشان به خير عمل كنند , تلاش دارا هستند سوخت بيشتر و با كيفيتتري به موتور خانه برسانند .
اما در اين بين , چند كشتي دزد دريايي هم هستند كه به جاي فعاليت معمولي , تصميم گرفتهاند كه به سوخت بقيه كشتيها دستبرد بزنند و از آن براي ادامه كارشان به كارگيري كنند .
در مثال بالا , دريا همان دنياي وب است . كشتيها سايتها هستند و سوخت آنها براي رقابت , محتوايي است كه روي سايتشان قرار ميدهند . كشتيهايي هم كه به جاي خريد يا ساخت سوخت , سوخت كشتيهاي ديگر را ميدزدند , همان سايتهاي سارق محتوا ميباشند .
اكنون يك سازمان نظارتكننده روي اين درياي بزرگ - يعني گوگل - براي دوري از دزدي و تقابل و با دزدان دريايي , دست به فعاليت ميشود . نتيجه اين دست به فعاليت شدن , الگوريتم Pirate يا همان دزد دريايي گوگل است . در اين مقاله با ما همراه باشيد تا Pirate را بشناسيم و ببينيم كه گوگل اين بار براي تقابل با خرابكارها دست به چه اقداماتي زده است!
الگوريتم دزد دريايي گوگل يا Pirate چيست؟
رابطه الگوريتم دزدان دريايي و دزديدزد دريايي يكياز اين الگوريتمهاي اساسي گوگل است كه در سال 2012 معرفي و در سال 2014 بهروزرساني شد .
وظيفه الگوريتم pirate , شناسايي محتواي دزدي ( يا همان نسخه برداري ) است!
اين الگوريتم , براي پيكار با نقض قانون كپيرايت آمده است و با هر نوع محتواي كپي يا دزدي برخورد مي كند .
الگوريتم Pirate چه محتوايي را از حاصل گوگل حذف ميكند؟
بيشتر مواقع وقتي كه حرف از محتوا ميزنيم , ذهن مخاطبان در جهت مقالههاي متني ميرود . ولي مراد از ما از حذف محتوا به دست الگوريتم دزد دريايي , فقط محتواي متني نيست . تمركز مهم اين الگوريتم بيشتر روي محصول ها و محتواي غير مجاني است تا محتواي رايگاني كه الگوريتم پاندا ميتواند آن را شناسايي كند .
به طور كلي انواع محتوايي كه اين الگوريتم قادر است براي حذف كاغذ آن از حاصل اقدام كند عبارتند از :
1 . تصوير
2 . متن
3 . كليپ
4 . صوت
5 . جنس
اين يعني شما براي تصوير , محتواي متني و حتي محصول دانلودي و غير دانلودي خودتان هم ميتوانيد به گوگل شكايت فرمائيد و گزارش فرمائيد كه سايت ديگري با اين محتواي به سرقت رفته از شما , در نتيجه ها سكو
نمونهاي از سود شكايات كه به تازگي در سطح وب فارسي اتفاق افتاد , وبسايت داراي اسم و رسم p30download بود كه به صورت ناگهاني و يك شبه , جايگاه تمامي كلمات اساسي خودش در سطح وب را از دست داد و با افت شديد ترافيك روبرو شد . فعلا هم تنها در صورت جستجو نام برند اين سايت , آن را در نتيجه ها گوگل پيدا ميكنيد .
دليل اين رخداد شكايتهاي پيدرپي سايتهاي فارسي و غير فارسي از آن , به دليل انتشار محصولات دانلودي آن ها به صورت بدونپول بود . اين توليد ها بيشتر نرمافزارهاي دانلودي مثل فتوشاپ , دانلود منيجرها و همينطور بازيهاي غير بدون پول خارجي بود .
درپي درباره گزارش محتواي نسخه برداري به گوگل صحبت خواهيم كرد , ولي پيشين از آن , اجازه دهيد مقايسهاي در بين پيشين و آنگاه الگوريتم Pirate داشته باشيم .
الگوريتم دزد دريايي گوگل , چه تغييراتي در نتايج جستجو ساخت كرد؟
قبلي از اينكه سروكلۀ الگوريتم دزد دريايي گوگل پيدا شود , با جستجوي عبارتي مانند «watch toy story 4» , سايتهايي را ميديديد كه يا براي جذب بازديدكننده فيلم را بطور مجاني براي دانلود گذارده بودند , يا اينكه براي دانلود غير رسمي فيلمي كه كپي شده , پول ميگرفتند .
اما حال حاضر , دستكم در نتايج نخستين گوگل , نتايج معتبري را ميبينيد كه شمارا به سوي تماشاي قانوني فيلم سوق دهي مي نمايند ( مثل تصوير تحت ) .
با اجراي الگوريتم دزدان دريايي , سايتهاي زيادي كه دانلود بدونپول نرمافزارها و محتواي پولي را مهيا كرده بودند , دچار افت شديد رتبه و ريزش شديد كاربران شدند .
به چه شكل محتواي دزديده شده را به گوگل گزارش دهيم؟
انجام اين عمل اصلاً سخت نيست و با DMCA گوگل انجام ميگردد , ولي جواب به دست آوردن از گوگل ممكن است دوران زيادي طول بكشد . اما گذشته از اين كه به سراغ نحوۀ گزارش محتواي نسخه برداري به گوگل برويم , بياييد با DMCA بيشتر آشنا شويم .
سرويس DMCA گوگل چيست؟
DMCA مخفف عبارت Digital Millennium Copyright Act به معناي «قانون حق چاپ هزاره ديجيتال» است كه در سال 1988 به دست رئيس جمهور آمريكا امضا شد . پس از آن و از سال 2012 , واحد DMCA در شركت گوگل , آغاز به كار كرد . هدف اين واحد حمايت از قانون كپي رايت در حوزه وب بود .
با استفاده از اين سرويس , اشخاصي كه محتوايشان به سرقت رفته , ميتوانند درخواست بدهند تا ورقه تارنما خطاكار , از حاصل جستجوي گوگل حذف شود .
اين يعني در حالتي كه محتواي متنيِ بدون پول يا غير بدون پول , ويديويي , فرآورده و هر نوع محتواي ديگري كه داريد , به دست فرد و افرادي دزديده و روي سايتشان منتشر شده باشد , ميتوانيد آدرس ورقه سارق را به بخش DMCA گوگل گزارش دهيد . اين بخش گزارشات ( يا noticeها ) را در اسنادي ذخيره مينمايد و در شرايطي كه تعداد Notice ها مضاعف شود , الگوريتم Pirate به بررسي آنان ميپردازد .
DMCA و الگوريتم دزدان دريايي گوگل , ارتباط نزديكي باهم داراهستند . در واقع اين الگوريتم با استعمال از گزارش كاربران و كمك اپراتورهاي انساني است كه تصميم ميگيرد كدام صفحه ها و سايتها از نتايج گوگل حذف شوند .
مراحل گزارش محتواي اسكن شده به DMCA گوگل
براي گزارش كافيست به پيشخان DMCA گوگل مراجعهكنيد ; روي Create new notice كليك نمائيد و سپس طبق تصوير پايين , روند را انجام دهيد و گزارشتان را براي گوگل ارسال كنيد .
لطفاً به اين چندين نكته اعتنا كنيد :
متن پيام و خصوصيات شما , حتماً بايستي به زبان انگليسي باشد
گزارش خود را دقيق بنويسيد و صرفا به اسم و آدرس آن وب سايت بسنده نكنيد
آدرس صفحه ها مورد نظرتان را وارد فرمائيد ; خير آدرس دامنه سايت
گزارشات شما توسط نيروي انساني گوگل بررسي ميشود